Classic Express in NOS journaal

De Classic Express bestaat 10 jaar! Tijd voor een feestje en media-aandacht.

Lotte Pen speelt en presenteert met plezier al 10 jaar in deze enige verrijdbare concertzaal ter wereld. Al 10.000 kinderen zijn op deze manier in aanraking gekomen met klassieke muziek, en dat is geweldig!

“Ik ben heel blij dat de mooiste concertzaal ter wereld de aandacht krijgt die het verdient.” aldus Pen.

Bekijk hier het item.

Nachtzoen van Lotte Pen

Lotte Pen werd geïnterviewd voor het tv programma De Nachtzoen.

Deze saxofoniste wordt wild van verbindingen leggen en muziek is daar een prachtig middel voor. Deze nachtzoen krijgen we van haar. Kijk hier de aflevering.

Deze uitzending van het programma De Nachtzoen werd uitgezonden op woensdag 15 maart door de IKON.

Close Call

Vanaf september 2017 gaat de muziektheatervoorstelling “Close Call” in première met Lotte Pen op tenorsax.

Een maatschappij zonder de smartphone? We kunnen het ons bijna niet meer voorstellen. De impact van het apparaatje op ons doen en laten is groter dan we durven toe te geven. Kijk jij ook 221 maal per dag op je telefoon? Wie volg jij? Wie volgt jou? Wat doet dat met ons? De Nederlandse componist Arthur Wagenaar maakt een muziekvoorstelling over de impact van de smartphone.

 

Bij aanvang van deze bijzondere concertvoorstelling Close Call moeten de bezoekers de smartphones aanzetten. Installeer de gratis speciale app (Android/iOS), maak van je telefoon een muziekinstrument en speel mee met een tienkoppige band met drie drummers. Maar let wel op, want de grote vraag blijft: ‘Bespeel jij je telefoon of bespeelt je telefoon jou’?!
Wanneer?
10 september, Gaudeamus Festival, Utrecht (première)
12 november, November Music, Verkade Fabriek, Den Bosch

 

Coach van Jonge Meesters Wilp

lotte-pen-foto-pieter-leeflangSaxofoniste Lotte Pen is de coach voor de talentvolle musici die bij Jonge Meesters Wilp optreden.

Lotte Pen: “Muziek maken die bij je past”

Door: Afke Pricker
Foto: Pieter Leeflang

“Talent hebben en keihard studeren, dat is de basis voor een loopbaan als klassiek geschoold musicus. Maar wil je wat vertellen op het podium, dan moet je ook ergens uit kunnen putten. Jezelf én de wereld leren kennen is minstens zo belangrijk om het publiek te kunnen roeren” vertelt Lotte Pen.

De internationaal gevierde saxofoniste is als coach aangetrokken bij Jonge Meesters Wilp, een nieuwe organisatie die jonge musici – voornamelijk uit het oosten van het land – de kans geeft podiumervaring op te doen en hen helpt bij de eerste stappen op het professionele pad. Deze hulp wordt geboden in de vorm van een coachprogramma waarin de persoonlijke ontwikkeling van de musicus centraal staat.

De overgang van ‘jong talent’ naar het moment dat je kunt gaan leven van de muziek blijkt lastig. Bovendien barst Nederland van de jonge talenten in de klassieke muziek. Jaarlijks studeren er vele musici af aan de 9 conservatoria. Het aantal podia vermindert en de subsidies verdwijnen of worden kleiner. Initiatiefnemers van Jonge Meesters Wilp, Lidy Klein Holkenborg en Jan Cramer organiseerden een eerste concertserie in de Dorpskerk van Wilp. Op 27 november wordt de reeks concerten ingeluid met een optreden van (inter)nationaal bekend harpist Remy van Kesteren.

Wat kunnen de jonge musici die Jonge Meesters Wilp heeft geselecteerd van jou leren? Ze zijn uitzonderlijk getalenteerd, studeren tot ze erbij neervallen en wat is de volgende stap?

“Hoe je een veelgevraagd musicus wordt kan ik natuurlijk niet vertellen. Iedereen weet dat je sociale media moet inzetten, dat je netwerkborrels moet bezoeken, dat je de juiste mensen een hand moet geven en dat je direct na je concert in je podiumkleding je publiek moet spreken. Heb ik ook allemaal gedaan. Handig is ook wat lef en het ondernemerschap moet ook een beetje in je zitten. Maar uiteindelijk red je het daar niet mee.”

jmw-logoUitdagen om te ontdekken
“Wat ik wil proberen is om de deelnemers uit te dagen te ontdekken wat ze écht zelf willen in de muziek. Om te ontdekken wat jouw plek is in de wereld, moet je ook de wereld gaan leren kennen. Kei en keihard studeren, iedere dag, dat is de basis. Om dat altijd op je kamertje te doen en af en toe een praatje te maken aan de keukentafel bij je ouders, daar kom je niet verder mee. Je moet eruit, naar theater, naar een popconcert of wat mij betreft eens lekker zat worden in de kroeg en praten met mensen. Met kunstenaars of andere musici maar ook met de fietsenmaker op de hoek. Waarom werd hij fietsenmaker? Er zijn altijd mensen waarvan je denkt, wauw, die hebben iets. Uit ieder levensverhaal kun je putten. “

Niet voor je docent, je ouders of het applaus
“Naast het feit dat ik vind dat je naar buiten moet gaan, jezelf vullen met mooie en misschien ook lelijke dingen, is het ook goed om juist naar binnen te gaan en je af te vragen wie je nu eigenlijk écht inspireert. Het oordeel van je docenten en je ouders is altijd erg belangrijk geweest. En dan komt het moment dat je inziet dat je het op je eigen manier moet doen. Dat je ontdekt dat je het niet voor je docent doet of voor je ouders of voor het applaus. Daar moet je mentaal sterk voor zijn. Als iemand mij dit had verteld op mijn 17e weet ik niet of het was aangekomen, ik moest een groei doormaken om hier achter te komen ”

Je spreekt uit ervaring?

Muziek maken waar je zelf ook graag naar luistert
“Ja, dat is ook het enige waar ik uit kan putten. Enkele jaren geleden ben ik tegen de lamp gelopen na een lange succesvolle periode. Ik ontdekte dat ik niet deed wat ik werkelijk wilde en nam een time-out. Er borrelde nog heel veel in mij en ik vond uit dat ik misschien niet helemaal de juiste persoon ben om alleen maar muziek van anderen te spelen. Ik voelde mij beknot. Er zit nog zoveel meer in mij dat moest er op een of andere manier ook uit. En ik houd ook heel erg van popmuziek. Toch wel gek als je muzikant bent en je maakt nooit de muziek waar je zelf naar luistert. Dat klopte niet. Ik zet bijvoorbeeld nooit voor mijn plezier de kwartetten van Haydn op. Echt heel leuk om te spelen, fantastisch, maar ik luister er nooit naar.”

Zelf ben je niet bekend onder het grote publiek?

Verhaal vertellen
“Nee, niet echt. Dat is me gewoon tot op heden niet gelukt, maar ik zou het graag willen. Bekendheid zorgt voor meer publiek en dus meer concerten. Janine Jansen, Remy van Kesteren, Lavinia Meyer, grote namen, ze hebben ieder hun eigen weg bewandeld. Ze hebben bereikt wat ze voor ogen hadden. Zij weten wat ze willen vertellen met hun muziek, zij maken hun eigen muziek. En dat straalt ook af op het publiek. Mensen zijn geïnteresseerd in hun authenticiteit en hun verhaal. Want dat is ook een kunst. Welk verhaal vertel je bij je muziek? Waar sta je voor als muzikant?”

Totaalbeleving
“Kijk, je kunt voor de zesduizendste keer héél goed een stuk van 300 jaar oud spelen maar met name de jongere doelgroepen vinden een totaalbeleving interessant. Samenwerken met dichters, videokunstenaars of – wat mij betreft – een tapdanser, geweldig! Het publiek neemt méér mee naar huis. Ik ben afgestudeerd op het onderwerp ‘Help, de concertzaal loopt leeg’ en kwam tot de conclusie dat een klassiek concert aantrekkelijker wordt met een verhaal. Ondernemen in de muziek betekent ook zorgen voor publieksuitbreiding. Met name 30-ers en 40-ers willen we ook zien in de klassieke zalen.”

Wat vinden musici bij Jonge Meesters Wilp?

Publiek en akoestiek
“Dit is een te gek initiatief voor jonge musici die van de muziek hun werk willen maken! Als je net van het conservatorium komt , wil je spelen, spelen en nog eens spelen. Voor publiek. De Dorpskerk Wilp is een supergave plek met een waanzinnige akoestiek. Het ligt aan een dijk nét over de IJssel bij Deventer, waar je vóór je optreden even een frisse neus kunt halen met zicht op de uiterwaarden.De organisatie is in handen van vrijwilligers met een gedegen culturele achtergrond, je krijgt betaald, begeleiding in je persoonlijke ontwikkeling en niet onbelangrijk: de zaal zit vol enthousiast publiek!

En jij, waar is je sax?

Kick

“Haha, die staat nog uit te wasemen, net nog gerepeteerd voor ons nieuwe album. Samen met Arjen van Wijk (singer-songwriter o.a. Brown Feather, Sparrow en How To Throw A Christmas Party) ben ik 3 jaar geleden begonnen met schrijven en we hebben een band – VanDryver – gevormd. Pim van de Werken (DISCOHEN) hebben we erbij gevraagd als producer met als resultaat dat in maart ’17 ons eerste album verschijnt! Supertoffe nummers; muziek waarin indiepop en klassiek samensmelten. We presenteren het in het voorjaar op Cross-Linx.

Ik heb ongelooflijk veel zin om weer op de podia te staan met míjn muziek. Het duurde bij mij even, maar ik heb m’n plek gevonden. En zo’n plek, de kick die je krijgt bij het spelen van je eigen muziek en de interactie met het publiek – dat wens ik de jonge musici bij Jonge Meesters Wilp ook toe!”

 

VanDryver op Geestdriftfestival

VanDryver speelde afgelopen zaterdag 31 oktober op het Geestdriftfestival. Hét Utrechtse festival voor de dromer, de filosoof, de wetenschapper, de muziekliefhebber, de woordkunstenaar en de vernieuwer.

3voor12 was er ook bij en was lovend over het optreden van VanDryver:

“De afwisseling en opbouw tussen a capella, instrumentaal, solozang, meerstemmige zang in combinatie met orkestmuziek is bijzonder.”

“Met symfonische melodieën, herhalende woorden en zichtbare passie voor de muziek weet VanDryver te overtuigen.

Lees hier de hele recensie.

Als oprichter en arrangeur van mijn indie-classical band VanDryver ben ik supertrots op ons!

 

 

 

“Mooie muziek voor mooie mensen”

IMG_7889..Lotte Pen wil verbindingen leggen tussen mensen. Rang of stand maakt daarbij geen verschil. Ze speelt net zo lief voor vluchtelingen uit Syrië als voor koningin Máxima…

Zaterdag 15 februari 2014 verscheen een artikel in Staccato, een bijlage van het Reformatorisch Dagblad. Lotte Pen reageerde op 10 stellingen.

Syrène Saxofoonkwartet & ASKO|Schönberg

Donderdagavond 7 februari speelde Syrène Saxofoonkwartet Licks & Brains van Klas Torstensson voor saxofoonkwartet en ensemble.
Grondstof voor Torstenssons Licks & Brains zijn energieke riffs – ratelende toonsherhalingen, stuiterende hele toonsafstanden – die uitgroeien tot wispelturige orkestrale hersenspinsels.

Donderdag 7 februari 20.15u
Muziekgebouw aan ’t IJ Amsterdam
Toegang: €24 | €19 CJP | €10 < 30 jr.

La Nouvelle Vie

Kom helemaal in de kerststemming met de vier Winterse Sirenen! De dames van het Syrène Saxofoonkwartet maken van hun concerten een winterse belevenis. U geniet van de prachtige klassieke muziek van Bach, Tjaikovsky en Saint-Saëns met tussendoor bekende kerstliederen.

Horen en zien? Dat kan!

13 december 2012 20:30 Kopi Susu, Utrecht

16 december 2012 15:00 Catherinakerk, Roden

22 december 2012 20:00 Grote Kerk Leeuwarden met How to throw a Christmas Party

 

Muziek voor de Kliniek!

Op 27 september komt er een benefietconcert met topmuzikanten die zich thuisvoelen in het Concertgebouw én in Paradiso.

Sanne & Michiel zijn het stoerste stel van Amsterdam. Sanne was diender van het jaar bij het Amsterdams politiekorps. Michiel een veelbelovend arts. Ze namen zoon Boaz mee, leerden de Indonesische taal en begonnen een kliniek in de armste wijk van Jakarta. Ze ruilden hun comfortzone van een warm huis in Osdorp in voor een leven in de sloppen van Kalianyar.

Deze groep muzikanten vindt dat zo tof, dat ze hun eigen comfortzone verlaten voor een avontuurlijke clash van pop & klassiek. De locatie? Een van de sfeervolste kerkjes van Amsterdam. Iedereen doet gratis mee, dus met je 15 euro steun je direct de kliniek van Sanne & Michiel.

WANNEER? 27 september 2012, 19:30 zaal open, 20:00 concert

WAAR? Amstelkerk, Amstelveld 10, Amsterdam. Voor een kaart klik hier.

RESERVEREN? Mail beldman.jan@gmail.com

WIE? Lotte Pen, Judith van der Klip, Tobias Borsboom, Estoria Strings, Vandryver, Eins Zwei Orchestra, Kim Janssen en Rogier Pelgrim.

 

Foto impressie concert “Failure”

Het concert “Failure” afgelopen zondag 3 juni 2012 in OT 301 Amsterdam van Lotte Pen was een feest om te vieren dat mooie dingen en successen alleen ontstaan dankzij de durf en het lef om te falen.

Op het programma stonden stukken van J.S. Bach, Jacob TV en een improvisatie van Lotte Pen met loopstation en effectenpedaal.

To be continued…